(4 ianuarie)
Dupa alegerea celor doisprezece apostoli, Domnul nostru Iisus Hristos a luat inca saptezeci de apostoli mai mici, ca sa-i trimita la propovaduire. Despre acest lucru scrie Sfantul Evanghelist Luca astfel: Dupa acestia a aratat Domnul si alti saptezeci (si doi), si i-a trimis cate doi inaintea fetei Sale; pentru ca pe cei doisprezece ii avea langa Dansul, ca pe niste martori ai vietii Sale, iar pe cei saptezeci ii trimitea.
Dar care erau numele celor saptezeci nu este adeverit, de vreme ce, precum scrie Sfantul Evanghelist Ioan: Multi din ucenicii Lui s-au dus si dupa aceea nu mai umblau cu Dansul. Si a zis Iisus celor doisprezece: Oare si voi voiti sa va duceti? Si a fost asa, caci aproape de patima cea de bunavoie a Domnului, se imputinasera foarte mult ucenicii lui si abia citiva din cei saptezeci ramasesera langa El, dar si din cei doisprezece a cazut unul. Iar dupa Inviere, ceata sfintilor doisprezece apostoli s-a implinit cu Matia; iar ceata celor saptezeci nu indata, ci incet s-a implinit cu cei nou incredintati prin buna vestire a celor care erau in ceata celor doisprezece si prin propovaduirea Sfantului Pavel, cel chemat de sus, fiind in aceeasi ceata cu Sfantul Petru. Deci se afla despre cei saptezeci de apostoli o istorie, sub numele Sfantului sfintit Dorotei, episcopul Tirului, scrisa si la inceputul cartii faptele apostolilor, care si in Prolog este pomenita.
Dar acolo sant scrisi unii care numai la inceput au fost apostoli, iar dupa aceea au cazut din credinta si din apostolie, precum Nicolae, nemernicul antiohian, fiind din cei sapte diaconi, care cu Simon vrajitorul s-a abatut de la credinta; la fel Figel, Hermogen si Dimas, despre care scrie Sfantul Apostol Pavel catre Timotei: "Stii ca s-au intors de la mine toti cei din Asia, dintre care este Figel si Hermogen" (II, 1, 15). Si iarasi: "Dimas m-a lasat, iubind veacul de acum, pentru ca s-a facut mai pe urma jertfitor idolesc in Tesalonic" (II, 4, 10). Pentru aceasta scrie si Sfantul Ioan Cuvantatorul de Dumnezeu in epistola sa cea soborniceasca dintai: "De la noi a iesit , dar n-a fost de la noi. De ar fi fost de la noi, ar fi fost cu adevarat cu noi" (I, 2, 19). Si nu se cuvine pe unii ca aceia sa-i cinstim in numarul sfintilor celor saptezeci ai soborului, ce acum se praznuieste. Caci ce impartasire este luminii cu intunericul? Insa multi sant in acea istorie trecuti sub tacere, pe care Sfanta Biserica in sinaxarul lunilor ii numeste sfinti, din cei saptezeci de apostoli, cum sant Timotei, Tit, Epafras, Arhip, Ahila, Olimp, Codrat, Ahaic. Sant inca si altele multe cu indoire, in acea istorie sub numele Sfantului Dorotei, scrise de cineva. Deci s-a adunat acestea aici cu multa cercetare, din dumnezeiasca Scriptura, din invataturile Sfintilor Parinti si de la vechi istorici si povestitori bisericesti vrednici de crezare, facand o enumerare ca aceasta, dupa numele si randuiala sfintilor apostoli saptezeci, care in aceasta zi se praznuiesc.
Cel dintai din cei saptezeci de apostoli era Sfantul Iacob, fratele Domnului, pe care Sfantul Apostol Pavel, in epistola sa catre Galateni, il pomeneste, zicand: M-am suit in Ierusalim ca sa vad pe Petru, iar pe altul din apostoli n-am vazut, decat numai pe Iacob, fratele Domnului (I, 18-19). Acesta a fost intaiul episcop al Ierusalimului, pus de insusi Domnul, pe care propovaduindu-L, evreii l-au dat jos de pe aripa bisericii si cu pietre l-au ranit; apoi lovindu-l cu un lemn in cap, s-a sfarsit.
Sfantul Marcu Evanghelistul, care a scris Sfanta Evanghelie, indemnandu-l Sfantul Apostol Petru, care pomeneste in cea dintai soborniceasca epistola, zicand: Inchina-se voua Biserica cea adunata in Babilon si Marcu, fiul meu (I, 5, 13). Acesta a fost asezat episcop in Alexandria de acelasi Sfant Petru, unde inchinatorii de idoli l-au legat cu o funie, apoi, tirandu-l si batandu-l cu pietre, Domnul i S-a aratat si, chemandu-l la slava cea cereasca, si-a dat duhul sau.
Sfantul Luca Evanghelistul, care a scris Sfanta Evanghelie, povestind faptele Sfantului Apostol Pavel, care il si pomeneste in epistola catre Coloseni, zicand: Inchina-se voua Luca, doctorul cel iubit (IV, 14). Acelasi a scris si Faptele Apostolilor; dupa multe osteneli, si-a sfarsit apostolia sa muceniceste, in Teba Beotiei.
Sfantul Cleopa, fratele mai mic al Sfantului Iosif logodnicul Fecioarei, care, calatorind in Emaus cu Sfantul Luca (care pomeneste de el in Evanghelia sa, iar al sau nume il trece sub tacere), a vazut pe Domnul dupa Inviere; si dupa o vreme, evreii l-au ucis in aceeasi casa, unde a cunoscut pe Hristos inviat, prin frangerea painii.
Sfantul Simeon, rudenia Domnului, dupa Iacob, a fost al doilea episcop in Ierusalim si a fost si el rastignit pentru Hristos.
Sfantul Barnaba, cel numit astfel de apostoli, iar mai inainte se numea Iosie, care se pomeneste in Faptele Apostolilor, de catre Sfantul Pavel, in epistola catre Galateni, zicand: M-am suit in Ierusalim cu Barnaba (II, 1). Acesta cu Sfantul Pavel a slujit Cuvantului si mai intai a propovaduit pe Hristos in Roma; apoi a fost episcop in Mediolan, cum si in patria sa, insula Ciprului; si a fost ucis de evrei si de elini cu pietre, apoi l-au ingropat cu Evanghelia Sfantului Matei, cea scrisa de dansul.
Sfantul Iosie sau Iosif, numit Varsava si Iust, cel numarat impreuna cu Matia, dupa Iuda cel cazut, care se pomeneste in Faptele Apostolilor (I, 23); iar de Sfantul Pavel in epistola sa catre Coloseni se numeste si Isus, care se mai zice Iust; si se povesteste de catre dascali ca acest Iosie este fiul lui Iosif logodnicul, ca si Iacob, Simeon si Iuda (nu Iscarioteanul); a fost episcop in Eleuteropolis, unde s-a sfarsit muceniceste.
Sfantul Tadeu, care a fost mai inainte ucenic al Sfantului Ioan Botezatorul, apoi al lui Hristos, altul decat Sfantul Apostol Iuda Tadeul, care se numeste si Levi, unul din cei doisprezece, care a botezat pe Avgar, imparatul Edesei, si l-a curatat de lepra; care dupa multe osteneli intru bunavestirea lui Hristos, a adormit intru Domnul, in Berit, cetatea Feniciei.
Sfantul Anania, care a botezat pe Pavel apostolul, a fost episcop in Damasc; iar in Eleuteropolis si-a sfarsit alergarea si fiind ucis cu pietre, s-a dus catre Domnul nostru Iisus Hristos, pe Care L-a vazut stand in cerurile cele deschise.
Sfantul Filip, unul din cei sapte diaconi, care a botezat pe Simon vrajitorul in Samaria si pe famenul Candachiei; el a fost episcop in Tralia Asiei, si luminand pe multi in credinta, a trecut in adanci batraneti la viata cea neimbatranita.
Sfantul Prohor, unul din cei sapte diaconi, impreuna calator cu Sfantul Ioan Cuvantatorul de Dumnezeu si partasul ostenelilor sale. Intai a fost episcop in Nicomidia, cetatea Bitiniei; apoi, propovaduind pe Hristos in Antiohia, muceniceste s-a savarsit.
Sfantul Nicanor, unul din cei sapte diaconi, in aceeasi zi in care a fost ucis intaiul Mucenic Stefan, dupa cum se scrie in Faptele Apostolilor - fiind prigoana mare asupra Ierusalimului - a fost ucis impreuna cu doua mii, din cei ce credeau in Hristos.
Sfantul Timon, unul din cei sapte diaconi, a fost episcop in cetatea Bostrica din Arabia si, propovaduind numele lui Hristos, a patimit multe de la iudei si de la elini. Fiind aruncat intr-un cuptor aprins, a iesit viu, nevatamat; apoi s-a dus catre Domnul.
Sfantul Parmena, unul din cei sapte diaconi, savarsind slujba cea incredintata lui de apostoli, intru propovaduirea cea plina de credinta, si-a dat sfarsitul muceniceste, inaintea fetei apostolilor.
Sfantul Timotei, ostenindu-se intru buna vestire cu Sfantul Pavel, care i-a trimis doua epistole, a fost episcop in Efes, iar la praznicul elinesc, ce se numea Katagoghion, s-a sfarsit muceniceste.
Sfantul Tit, asemenea s-a ostenit in buna vestire cu Sfantul Pavel, care i-a scris o epistola; el a fost episcop al Gortinei, in Creta.
Sfantul Filimon, catre care Sfantul Pavel s-a ostenit a-i trimite scrisoare, a fost episcop de Gaza.
Sfantul Onisim, despre care Sfantul Pavel scrie catre Filimon, chinuindu-se de catre Tertul, eparhul Romei, s-a sfarsit in Puteoli.
Sfantul Epafras, pe care Sfantul Pavel il pomeneste in Epistola trimisa catre Filimon, zicand: Se inchina tie Epafras, cel robit impreuna cu mine, pentru Iisus Hristos (I, 23). A fost episcop in Colose, in Biserica Laodiceii si in Ierapole; apoi cu Sfantul Pavel au fost la Roma in legaturi, de unde Pavel, scriind catre Coloseni, zice:
Inchina-se voua Epafras, cel de la voi, robul lui Iisus Hristos, care totdeauna se nevoieste in rugaciuni, ca sa fiti desavarsiti intru toata voia lui Dumnezeu. Ca marturisesc pentru dansul ca are multa ravna si durere pentru voi si pentru cei ce sant in Laodiceea si in Ierapole (IV, 12-13).
Sfantul Arhip, cel pomenit in aceeasi Epistola catre Filimon, a fost, dupa Sfantul Eprafas (cel tinut la Roma in legaturi), episcop in Colose, catre care scrie Sfantul Pavel, zicand: Sa spuneti lui Arhip: Pazeste-ti slujba pe care ai luat-o de la Dumnezeu ca s-o savarsesti (IV, 17).
Sfantul Sila, care cu Sfantul Apostol Pavel a propovaduit cuvantul lui Dumnezeu si impreuna cu dansul a suferit multe chinuri, batai si temnite, despre care se scrie in Faptele Apostolilor: Iar Pavel alegand pe Sila, a intarit Bisericile. A fost episcop in Corint, ostenindu-se foarte mult in propovaduirea cuvantului lui Dumnezeu; si facand semne si minuni, s-a dus catre Domnul.
Sfantul Silvan, pe care Sfantul Petru, in scrisoarea sa cea soborniceasca, il pomeneste astfel: Prin Silvan, credinciosul frate, precum mi se pare, putin am scris voua (I, 5, 12). Asemenea si Sfantul Pavel, in a doua Epistola catre Corinteni, zice: Fiul lui Dumnezeu, Iisus Hristos, Care la voi prin noi S-a propovaduit de mine si de Silvan. Acesta cu Sfantul Pavel a propovaduit cuvantul lui Dumnezeu si a fost episcop in Tesalonic; apoi multe primejdii suferind pentru nevointa credintei, s-a suit la incununatorul de nevointa, Hristos.
Sfantul Crescent, pe care-l pomeneste Sfantul Pavel in a doua epistola a sa, catre Timotei, zicand: Crescent in Galatia, s-a trimis de mine la propovaduire (II, 4, 10). Acesta a fost episcop in Galatia, apoi a propovaduit in Galia pe Hristos, iar in Viena, cetatea Galiei, a numit episcop pe ucenicul sau Zaharia; apoi iarasi s-a intors in Galatia, unde a murit muceniceste, in timpul imparatului Traian (98-117).
Sfantul Crisp, pe care Faptele Apostolilor il pomenesc astfel: Iar Crisp, incepatorul soborului, a crezut in Domnul cu toata casa sa. Despre care si Sfantul Pavel in Epistola catre Corinteni, zice ca "pe Crisp l-a botezat" (I, 1, 14). Si a fost episcop in insula Eghina, care se afla langa Pelopones, intre Marea Egeei si a Ioniei.
Sfantul Epenet, pe care Sfantul Pavel in Epistola sa catre Romani il pomeneste, zicand: Inchinati-va iubitului meu Epenet, care este incepatorul Asiei, intru Hristos (16, 15). A fost episcop in Cartagina.
Sfantul Andronic, pe care in aceeasi epistola Sfantul Apostol Pavel il pomeneste, zicand: Inchinati-va lui Andronic (16, 7). Apoi, numindu-l rudenie, impreuna cu dansul robit si vestit intre apostolii cei mai inainte de el care au crezut in Hristos. A fost episcop in Panonia.
Sfantul Stahie, pe care Sfantul Pavel in aceeasi epistola il pomeneste: Inchinati-va, zice, si iubitului meu Stahie (16, 9). El a fost pus episcop de catre Sfantul Apostol Andrei, cel intai chemat, in Arghiropolis, din Bizant.
Sfantul Amplie, pe care Sfantul Pavel in aceeasi epistola il pomeneste, zicand: Inchinati-va lui Amplie, iubitul meu in Dumnezeu (16, 8). A fost episcop, propovaduind pe Hristos in Diospol si in cetatea Odessos si acolo, fiind ucis de elini, s-a sfarsit.
Sfantul Urban, pe care in aceeasi epistola Sfantul Pavel il pomeneste, zicand: Inchinati-va lui Urban, iubitorul nostru in Hristos (16, 9). A fost episcop in Macedonia si s-a sfarsit muceniceste.
Sfantul Narcis, pe care in aceeasi epistola il pomeneste Sfantul Pavel, zicand: Inchinati-va celor ce sant din casa lui Narcis in Domnul (16, 11). A fost episcop in Atena.
Sfantul Apelie, pe care in aceeasi epistola il pomeneste Sfantul Pavel, zicand: Inchinati-va lui Apelie, cel incercat in Hristos (16, 10). A fost episcop in Heracleea.
Sfantul Aristobul, pe care Sfantul Pavel in aceeasi epistola il pomeneste, zicand: Inchinati-va celor ce sant de la Aristobul (16, 10). A fost episcop in Bretania si acolo, dupa multe osteneli si patimiri, s-a sfarsit.
Sfantul Irodion, pe care in aceeasi epistola Sfantul Pavel il pomeneste, zicand: Inchinati-va lui Irodion, rudeniei mele (16, 11). A fost episcop in Patras.
Sfantul Agab a luat darul proorociei. Pe sfantul acesta il pomenesc Faptele Apostolilor, zicand ca intr-o vreme s-a pogorat un prooroc din Iudeea, anume Agab, care, luand braul lui Pavel si legandu-si mainile sale si picioarele, a zis: Asa graieste Duhul Sfant: pe barbatul care are braul acesta, asa il vor lega iudeii in Ierusalim si-l vor da in mainile limbilor.
Sfantul Ruf, pe care in Epistola catre Romani il pomeneste Sfantul Pavel, zicand: Inchinati-va lui Ruf, cel ales in Domnul (16, 13). A fost episcop in Teba din Elada.
Sfantul Asincrit, care se pomeneste in aceeasi epistola (16, 14), a fost episcop in Ircania, din Asia.
Sfantul Flegon, cel pomenit in aceeasi epistola (16, 14), a fost episcop in Maraton, in cetatea Traciei.
Sfantul Hermes, care se pomeneste in aceeasi epistola (16, 14), a fost episcop in Filipopoli.
Sfantul Patrova, cel pomenit in aceeasi epistola (16, 14), a fost episcop in Neapole si in Puteoli (Italia).
Sfantul Hermas, care in aceeasi epistola se pomeneste (16, 14), a fost episcop in Dalmatia. Pentru acesti cinci sfinti, care s-au pomenit aici mai sus, scrie Sfantul Pavel, zicand: Inchinati-va lui Asincrit, Flegon, Hermes, Patrova si Hermas (16, 14).
Sfantul Linos, pe care il pomeneste Sfantul Pavel in Epistola a doua catre Timotei (II, 4, 21), a fost episcop in Roma.
Sfantul Gaius, pe care, in Epistola catre Romani (16, 23), il pomeneste Sfantul Pavel, zicand: Se inchina voua Gaius, ospatatorul meu si a toata Biserica. A fost episcop in Efes, dupa Sfantul Timotei.
Sfantul Filolog, pe care il pomeneste in aceeasi epistola (16, 15) Sfantul Pavel, zicand: Inchinati-va lui Filolog. A fost pus de Sfantul Apostol Andrei, episcop in Sinope.
Sfantul Lucius, pe care Sfantul Pavel in aceeasi epistola (16, 21) il pomeneste, a fost episcop in Laodiceea Siriei.
Sfantul Iason, care se pomeneste in aceeasi epistola (16, 21), a fost episcop in Tars.
Sfantul Sosipatru, cel pomenit in aceeasi epistola, a fost episcop in Iconiu. Despre acesti trei sfinti aici pomeniti, scrie Sfantul Pavel, dupa ce spune despre Sfantul Timotei, zicand: Se inchina voua Lucius, Iason si Sosipatru, rudeniile mele (16, 21).
Sfantul Olimpan, pe care Sfantul Pavel il pomeneste in aceeasi epistola (16, 15), urmand Sfantului Apostol Petru, pana la patimirea lui de moarte, a fost taiat in Roma, impreuna cu Sfantul Apostol Irodion, de catre Nero (54-68); precum scrie Metafrast la ziua Sfintilor Apostoli Petru si Pavel.
Sfantul Tertius, care a scris catre Romani epistola spusa de Sfantul Pavel, in care singur pe sine se pomeneste asa: Ma inchin voua si eu Tertius, cel ce am scris epistola aceasta, intru Domnul. A fost episcop in Iconiu, al doilea dupa Sfantul Sosipatru, unde a castigat si muceniceasca cununa.
Sfantul Erast, pe care Sfantul Pavel il pomeneste in aceeasi epistola (16, 23), a fost iconom al Bisericii Ierusalimului, iar dupa aceea episcop al Paneadei.
Sfantul Cvartus, care in aceeasi epistola (16, 23) se pomeneste, a fost episcop in Beirut. Despre acesti doi sfinti, Sfantul Pavel scrie: Se inchina voua Erast, dregatorul cetatii, si Cvartus, fratele (16, 23).
Sfantul Evod a fost episcop in Antiohia, dupa un alt sfant apostol; pe el il pomeneste Sfantul Ignatie, purtatorul de Dumnezeu, in epistola sa catre Antiohieni, zicand: "Aduceti-va aminte de fericitul Evod, parintele nostru, care intai a fost pastor pus voua de sfintii apostoli". El s-a sfarsit muceniceste.
Sfantul Onisifor, pe care il pomeneste Sfantul Pavel in Epistola a doua catre Timotei (I, 16), zicand: Sa dea Domnul mila casei lui Onisifor, ca de multe ori m-a odihnit si de lanturile mele nu s-a rusinat. A fost episcop in Colofon si in Cirene.
Sfantul Clement, pe care il pomeneste Sfantul Pavel in Epistola catre Filipeni (4, 3), zicand: S-a nevoit cu mine si Clement. El a fost episcop in Roma, dupa episcopii Lin si Clit; apoi surghiunit fiind in Chersones, s-a sfarsit muceniceste, prin inecare in adancul marii.
Sfantul Sostene, care dupa Sfantul Crisp a fost incepator soborului iudaicesc, intorcandu-se la credinta de catre Sfantul Pavel, si despre care se scrie in Faptele Apostolilor: Si prinzand toti elinii pe Sostene, incepatorul soborului, il bateau inaintea divanului. Despre el pomeneste Sfantul Pavel in Epistola I catre Corinteni, inceputa asa: Pavel, chematul apostol al lui Iisus Hristos, cu voia lui Dumnezeu, si Sostene fratele (I, 1, 1). El a fost episcop in Colofon.
Sfantul Apolo, despre care pomenesc Faptele Apostolilor, astfel: Iar un iudeu anume Apolo, de neam din Alexandria, barbat cuvantator, a venit in Efes, fiind puternic in Scripturi. Acesta era invatat in calea Domnului si, arzand cu Duhul, invata cu dinadinsul despre Domnul. Il pomeneste Sfantul Pavel in epistola I catre Corinteni (I, 3, 6): Eu am sadit, Apolo a udat, iar Dumnezeu a crescut. El a fost episcop in Smirna, mai inainte de Sfantul Policarp.
Sfantul Tihic, cel pomenit in Faptele Apostolilor si in epistolele Sfantului Pavel catre Efeseni (6, 21) si Coloseni (4, 7), zicand: Iar cele pentru mine, pe care le lucrez, toate le va spune voua Tihic, iubitul meu frate, si credinciosul slujitor in Domnul, pe care l-am trimis la voi ca sa stiti cele pentru noi si ca sa se mangiie inimile voastre. In Epistola a doua catre Timotei (4, 12) zice: Iar pe Tihic l-am trimis in Efes. El a fost episcop in Colofon, dupa Sfantul Sostene.
Sfantul Epafrodit, pe care-l pomeneste Sfantul Pavel in Epistola catre Filipeni (2, 25; 4, 18), zicand: Iar mai de folos am socotit ca pe Epafrodit, fratele, ajutatorul si impreuna ostasul meu, iar al vostru apostol si slujitor trebuintei mele, a-l trimite la voi. A fost episcop in Adriania.
Sfantul Carp, despre care Sfantul Pavel in a doua Epistola catre Timotei (4, 13), dupa Sfantul Tihic, pomeneste zicand: Felonul pe care l-am lasat in Troada, la Carp, venind aici, sa-l aduci, precum si cartile. El a fost episcop in Veria Traciei.
Sfantul Codrat a fost episcop in Atena si in Magnesia unde, cuvantul Domnului propovaduind, si-a luat sfarsitul prin mucenicie de la atenieni, in vremea imparatului Adrian (117-138).
Sfantul Marcu, care se numeste si Ioan, pe care Faptele Apostolilor il pomenesc de multe ori, ca a fost calator impreuna cu Pavel si cu Barnaba, zicand: Iar Barnaba si Saul s-au intors din Ierusalim la Antiohia, implinindu-si slujba si a luat cu sine pe Ioan, care se chema Marcu. El a fost episcop in Biblos, din Fenicia, si umbra lui gonea bolile.
Sfantul Zina, care se zice legiuitor, adica invatatorul legii lui Moise, despre care Sfantul Pavel, in Epistola sa catre Tit (III, 13), zice: Pe Zina, legiuitorul, degraba sa-l trimiti la mine. El a fost episcop in Diospoli.
Sfantul Aristarh, despre care pomenesc Faptele Apostolilor, precum si Epistola Sfantului Apostol Pavel catre Coloseni si catre Filimon. El a fost episcop in Apameia Siriei.
Sfantul Pudentiu, despre care pomeneste Sfantul Pavel in Epistola a doua catre Timotei (4, 21), zicand: Se inchina tie si Pudentiu. El a fost la romani barbat drept-credincios, primind in casa sa pe Sfintii Apostoli Petru si Pavel si adunarea celorlalti credinciosi, a carui casa s-a schimbat dupa aceea in biserica, ce se numea pastoreasca si in care se zice ca Sfantul Petru slujea Liturghia.
Sfantul Trofim, despre care Faptele Apostolilor pomenesc, ca si Sfantul Pavel in Epistola a doua catre Timotei (4, 20), zicand: Iata pe Trofim l-am lasat bolnav in Milet. El cu Pudentiu si cu Aristarh au urmat in toate calatoriile pe Sfantul Pavel si la sfarsit, in vremea taierii lui in Roma de catre Nero, toti acesti trei au fost taiati.
Sfantul Marcu, nepotul lui Barnaba, a fost episcop in Apolonia, despre care pomeneste Sfantul Pavel in Epistola sa catre Coloseni (4, 10), impreuna cu Sfantul Aristarh, zicand: Inchina-se voua Aristarh, cel robit cu mine, si Marcu, nepotul lui Barnaba.
Sfantul Artemas, despre care pomeneste Sfantul Pavel, scriind catre Tit (3, 12), zicand: Cand voi trimite pe Artemas la tine. El a fost episcop in Listra.
Sfantul Acvila, despre care pomenesc Faptele Apostolilor si epistolele lui Pavel, a fost episcop in Heraclea, iar in Asia si in Ahaia a propovaduit cuvantul lui Dumnezeu si a fost ucis de necredinciosi.
Sfantul Fortunat, despre care Sfantul Pavel pomeneste in Epistola I catre Corinteni (16, 17), a castigat sfarsit fericit in propo-vaduirea cuvantului lui Dumnezeu.
Sfantul Ahaic, pe care il pomeneste Sfantul Pavel impreuna cu Fortunat, in aceeasi Epistola catre Corinteni (16, 17): M-am bucurat de venirea lui Fortunat si a lui Ahaic, caci lipsirea voastra au implinit-o acestia si au odihnit duhul meu si al vostru.
Pana aici se implineste desavarsit ceata sfintilor 70 de apostoli, la care, dupa alt izvor al Evangheliei, se adauga inca si acesti doi:
Sfantul Dionisie Areopagitul, despre care pomenesc Faptele Apostolilor, a fost intai episcop in Atena, apoi in Galia a propovaduit pe Hristos si acolo i s-a taiat capul. Iar faptul ca si acesta a fost din aceeasi ceata apostoleasca, il marturiseste Eusebiu, zicand astfel despre acesti apostoli: Au adaugat la acestia pe Areopagitul acela, anume Dionisie, care s-a intors la credinta in Atena, prin propovaduirea lui Pavel, cum scrie Luca in Faptele Apostolilor.
Sfantul Simeon, care s-a numit Niger, despre care Sfantul Luca, in Faptele Apostolilor (13, 1), pomeneste, zicand: Erau unii in Biserica din Antiohia, prooroci si dascali, Barnaba si Simeon, care se numea Niger. Iar cum ca si acesta este din aceeasi ceata apostoleasca, marturiseste Sfantul Epifanie, punandu-l pe dansul intre apostoli, pentru ca le pomeneste numele acelora astfel: Marcu, Luca, Iust, Barnaba, Apelie, Ruf, Niger (adica Simeon Niger), si pe ceilalti saptezeci si doi. Astfel scriind Sfantul Epifanie pentru acesti doi, ne incredinteaza ca ceata acestor sfinti apostoli cuprinde saptezeci si doua de fete si ca Sfantul Simeon Niger este unul din acelasi numar apostolesc. Cu ale tuturor acestora mult ajutatoare sfinte rugaciuni, sa ne invrednicim si noi cu adunarea cea sfanta ca sa ne facem partasi chemarii ceresti si sa cunoastem pe Cel Preainalt Apostol si Arhiereu al mantuirii noastre, Iisus Hristos, laudandu-L pe El, ca si pe Dumnezeu Tatal si pe Sfantul Duh, in vecii vecilor. Amin.
Hristos este cu noi!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
HTML