vineri, 22 iulie 2011

Noi doi Sfinti Romani: Sfantul Nou Ierarh Andrei Saguna - 30 noiembrie si Sfantul Nou Ierarh Simion Stefan - 24 aprilie Mitropolitii Transilvaniei

Şedinţa de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a avut loc ieri în Sala Sinodală din Reşedinţa patriarhală, sub preşedinţia Preafericitului Părinte Patriarh Daniel. În cadrul acestei sesiuni a fost aprobată canonizarea mitropoliţilor Transilvaniei Andrei Şaguna şi Simion Ştefan.

"Pe ordinea de zi, cele mai importante teme sunt canonizarea mitropoliţilor Transilvaniei Andrei Şaguna şi Simion Ştefan. Această canonizare este necesară pentru asigurarea unui timp suficient, în vederea pregătirii proclamării canonizării acestor doi ierarhi pe plan local. Noi am avut de mai mult timp pregătit materialul necesar, avem şi o carte privind argumentele canonizării mitropolitului Andrei Şaguna. Avem şi alte teme curente care sunt legate atât de aspecte ale legiuirilor noastre bisericeşti, precum şi ale vieţii şi misiunii eparhiilor româneşti din diaspora română", a spus PF Patriarh Daniel în discursul de deschidere a şedinţei de lucru.

Sfantul Nou Ierarh Simion Stefan - 24 aprilie

Sfantul Nou Ierarh Andrei Şaguna - 30 noiembrie

Canonizarea celor doi mitropoliţi

În urma şedinţei de lucru, Sfântul Sinod a aprobat canonizarea mitropoliţilor Transilvaniei, Andrei Şaguna cu zi de pomenire în calendar la 30 noiembrie şi Simion Ştefan, cu zi de pomenire la 24 aprilie, informează Biroul de presă al Patriarhiei Române. Canonizarea a fost propusă de sinoadele mitropolitane ale Mitropoliei Ardealului şi Mitropoliei Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului.

† Justinian Arhiepiscopul Maramureşului şi Sătmarului:

,,Ne aflăm în faza în care, după secole, sfinţii noştri se ridică din mormânt. Începând cu anul 1955, marele patriarh Justinian Marina, în plină epocă comunistă, organizează canonizarea primului grup de bărbaţi sfinţi care s-au născut sau au crescut în braţele acestui popor.''


,,Cimitirele din ţara noastră sunt pline de sfinţi, dar netrecuţi în sinaxar de Biserica noastră Ortodoxă Română. Am îndrăznit de mai multe ori să învinuiesc, pentru aceasta, ierarhia superioară a Bisericii noastre. Cuvântul a ajuns în cer şi de acolo a coborât harul lui Dumnezeu peste prelaţii Bisericii noastre strămoşeşti, care s-au plecat peste hrisoavele noastre şi de acolo au aflat că eu am avut dreptate, că din sânul acestui neam binecuvântat de Dumnezeu s-au născut mulţi şi mari sfinţi. După începutul pe care l-a făcut preafericitul patriarh Justinian, urmaşii lui şi în mod deosebit preafericitul părinte patriarh Teoctist, au umplut cerul de sfinţi români, iar lucrarea aceasta a continuat-o Patriarhul Daniel care, pe lângă alte realizări epocale, a continuat cu canonizarea unor noi sfinţi.

Care au fost criteriile după care s-au condus ierarhii Bisericii noastre, când au trecut în rândul sfinţilor, sunt cele recomandate de legile şi canoanele străvechi ale Sfintei Biserici Apostolice Ortodoxe. În ce măsură s-au respectat sau au putut respecta aceste legi şi canoane, numai Soborul cel Mare din ceruri ştie, în fruntea căruia stă Marele Arhiereu şi Stăpân al cerului, Iisus Hristos, Care înainte de a se înălţa la cer şi-a adunat ucenicii în jurul lui, în Munţii Galileii, şi le-a spus: "Datu-mi-s-a toată puterea în cer şi pe pământ.." (Mt. 28,18). El va hotărî dacă arhiereii Lui de pe pământ, când au canonizat Sfinţii Români, au fost drepţi sau nu. Noi avem credinţa că nu s-a greşit când, fiilor Poporului Român, cel plin de har, li s-a deschis uşa şi au fost poftiţi de Marele Arhiereu Hristos să intre în Soborul Sfinţilor din Cer. Noi credem că nici nu au devenit cunoscuţi toţi sfinţii pe care i-a avut Poporul Român. Ierarhi şi preoţi, monahi şi monahii, fraţi care din copilărie au trăit în marile chinovii din ţară, dar şi în smeritele schituri, ce se află în peşterile Munţilor Carpaţi. Mulţi dintre aceştia au fost sfinţi, deşi nu i-a auzit nimeni vorbind, nici făcând mari minuni, ci unii cu arhiereşti şi preoţeşti daruri, cu aceeaşi râvnă ca apostolii, au deschis porţile cerului pentru mulţi, iar alţii, modeştii fraţi care băteau toaca şi trăgeau clopotul în ograda mănăstirilor, precum şi în pridvorul bisericilor, ori la strane şi la altare au cântat o viaţă întreagă întru slava lui Dumnezeu, a Maicii Domnului şi a Sfinţilor. În zori sau la apusul soarelui, precum şi în miezul nopţilor, aceştia au primit har peste har pentru nevoinţele lor, iar acum Domnul Cerului şi al Pământului îi are în jurul Lui, unde toţi fac slujba care au avut-o pe pământ, cunoscându-le numele tuturor. Sfinţi mulţi s-au născut şi au crescut în ţara noastră, în vatra satelor şi în sânul familiilor. Aceştia nu numai că aveau haine ascetice, ci chiar erau asceţi adevăraţi. Posturile, sărbătorile, pe care cu sfinţenie le-au respectat, munca şi râvna lor pentru Sfânta Biserică, le dă dreptul să fie cinstiţi ca nişte Sfinţi. Femeilor şi fecioarelor care bine îşi cinstesc viaţa de mame şi de fecioare nu le lipseşte harisma sfinţeniei. Iată câţi mai sunt în ţară la noi, pe care Soborul Bisericii nu i-a prins în rânduiala canonizării.


Noi acum ne simţim datori să pomenim şi numele unui mare ierarh, care, dacă ar fi trăit în alte timpuri şi în alte locuri, de mult timp s-ar găsi în Sinaxarele Bisericii lui Hristos. Viaţa acestui ierarh cu nimic nu a fost mai prejos decât a multor ierarhi de la Constantinopol, Ierusalim, Alexandria sau Roma, nici faţă de luminaţii ierarhi pe care i-a avut Pravoslavnica Biserică a Rusiei.

Cu ţinută de mare prelat, acesta s-a impus în faţa împăratului de la Viena şi în faţa demnitarilor de la curţile împărăteşti, care deşi erau străini de neamul şi de legea lui şi ostili faţă de Biserica lui au trebuit să-şi plece fruntea în faţa acestuia. Lui, valahului dispreţuit de aceşti mari seniori imperiali, toţi i-au plecat fruntea. Plecând fruntea în faţa acestui slujitor al altarelor din Ardeal, atât împăratul cât şi demnitarii de la curţile împărăteşti şi-au plecat fruntea în faţa poporului şi a creştinilor pe care îi păstorea acest ierarh cărturar, care avea în braţe multe cărţi, scrise de el, cărţi care au o mare valoare ştiinţifică şi teologică.

Nu îi lipsea nici cununa de martir acestui ierarh, deoarece pentru Biserică şi pentru poporul dreptcredincios din eparhia lui a suferit, a pătimit şi a fost răstignit de multe ori în viaţă.

Născut şi crescut de o mamă sfântă aşa cum au existat multe mame, care au născut şi au ţinut mulţi copii în braţe, aşa cum au fost mamele marilor capadocieni şi ai celorlalţi mari sfinţi ierarhi, preoţi şi monahi, şi mama acestui ierarh l-a crescut pe fiul ei în sfinţenie, strecurându-i în suflet de la început frica şi credinţa în Dumnezeu, dragostea de poporul care, deşi departe de Carpaţi, era de un sânge cu poporul român. Sfinţenia a fost atributul acestui om, inima şi trupul lui le-a păstrat sacre, ca pe o jertfă predată lui Dumnezeu. Şi peste toate, ca o încununare a celorlalte daruri pe care le-a primit de la Dumnezeu, el, acest mare ierarh, a fost un mare iubitor a poporului român din Ardeal, pe care l-a scos din întuneric la lumină şi din umbra morţii la lumina Învierii lui Hristos. Era un arhiereu pascal, ce răspândea lumină până în cele mai modeste şi întunecate sate din Transilvania, Banat, Bihor şi Maramureşul voievodal. Tot poporul din aceste ţinuturi româneşti aveau numele lui pe buze şi îl pomeneau cu un sentiment de mare veneraţie.

Poporul român din Ardeal şi din celelalte spaţii româneşti, de când el s-a ridicat pe scaunul de mitropolit, de la Sibiu, tot poporul român din Transilvania, Crişana şi Maramureş privea spre scaunul lui ca spre un tron imperial. El, pentru poporul român, era mai mare decât împăratul de la Viena.

El a trăit modest, iubea pacea, chilia şi singurătatea, dar în acelaşi timp nu dispreţuia întâlnirea cu societatea înaltă, pe care o impresiona prin erudiţie şi înfăţişarea maiestuoasă, cu care erau înzestraţi doar oamenii chemaţi să stea în fruntea popoarelor. Dar el niciodată nu se îndepărta de poporul simplu, de ţăranii şi de muncitorii care începeau să se formeze în acele timpuri şi în oraşele transilvănene.

Om al timpului şi al vremurilor, cum este fiecare om a lui Dumnezeu, Andrei Şaguna şi-a câştigat dreptul de a fi canonizat ca un mare ierarh deschizător de orizonturi noi şi luminoase pentru Transilvania. El a contribuit la realizarea Marii Uniri a românilor din 1918. Deşi a trăit mai înainte cu aproape un secol înainte de providenţiala Unire a Poporului Român, desăvârşită la Alba Iulia, el a contribuit în mod substanţial la actul unirii tuturor românilor în vatra sacră a dacilor. A contribuit, pentru că sufleteşte a pregătit poporul român din Ardeal. Acest popor, înainte de Şaguna, era un popor dezorientat, sărac sufleteşte şi fără simţul patriotic. Andrei Mureşanu a scris imnul "Deşteaptă-te române" în vântul primăvăratic stârnit de Şaguna. Blajul era prins într-un stil de viaţă, care nu era favorabil marilor idealuri ale Poporului Român. De aceea, toţi românii de seamă, care erau români adevăraţi, au fost persecutaţi de prelaţii de la Blaj, determinându-i pe mulţi să părăsească Blajul, trecând în Ţara Românească şi în Moldova. Alţii au plecat în Apus, unde au murit purtând în suflet nostalgia pământului natal. În fruntea tuturor victimelor Blajului a fost episcopul Inochentie Micu, care, pentru că a cerut drepturile legitime pentru Poporul Român, a fost închis la Roma, de unde n-a putut să comunice cu Transilvania nici în scris, decât în mare taină.

Şaguna a devenit mângâierea, speranţa tuturor românilor şi pentru cei din strana dreaptă, şi pentru cei din strana stângă, şi pentru cei greco-orientali, şi pentru cei fără rădăcini confesionale.

Pentru ca să întăresc spusele pe care le-am exprimat aici, că toţi românii îl iubeau şi venerau pe Şaguna, în încheiere, amintim aprecierile unor bărbaţi care vorbesc despre Andrei Şaguna cu admiraţie şi veneraţie. Între aceştia sunt: nemuritorul patriot Vasile Lucaciu, cleric greco-catolic, care pentru sentimentele lui patriotice a fost ameninţat cu caterisirea, de episcopul Ioan de la Gherla, iar al doilea a fost poetul, filosoful şi dramaturgul Lucian Blaga.

Dumnezeu să-i rânduiască un loc în rândul sfinţilor ierarhi ai lui Hristos!''

Hristos a inviat!

44 de comentarii:

  1. eu parinti sot i-am legat cu lantul la Stefanesti pe veci, are Blocul Sovietic politicile noastre,sa stie oamenii realitatea au potcapul meu 1900-vesnic.Sa stea ei cu ei vesnic iscalit lor chitanta de la sfant vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  2. au parintii sotul stiinta mea cu semn am stiintele lor fiecare si comun cu semn/CERES/SATURN 1900-vesnic[Hades vesnic].

    RăspundețiȘtergere
  3. sintem film teologic la,,morti,,intru terafimi,Cristos eu parinti sot,musuronari cu liste fine explicative auzul fin,,chimic electronic sport rugby, Dinamo 1959 ,,oina,,1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  4. toti pomenitii sintem film fatidic,,Secratorul,,musuronari vesnic,tot impartit cenzor arian cu semn,muzeale cum am cerut 1900-vesnic vieneze etern,vii si morti.

    RăspundețiȘtergere
  5. sint sef in cimitir este sf icoana mea acolo vernil monocrom rusesc de ploaie Hir.Noe 1980-etern si vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  6. au oamenii halatul meu vanzator corect de nota 10 cu popii calugarii barbatii si soldatii 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  7. sint Judecator am adus marfurile mele de cur la jucarii miride proscomidie sub sf Altar 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  8. au oamenii popii soldatii calugarii fermecatorul Marian invatatura mea legata de sf iconita Niceea vie cu fapte iscalit fapte chitanta ale lor[sint in baza de date datate cu carbon SEZATOARE vesnic].

    RăspundețiȘtergere
  9. are creierul meu neuro REM somnambulism inconstient sa vada marfa cu cuget constiinta semn, au panza mea sac din sicriul meu sub capul lor parinti sot 1900-vesnic[au oglinda mea vesnic].

    RăspundețiȘtergere
  10. sint Mgd.pe Tronul lui Cristos corect de nota 10[Niculitel Saon corect arian CCR geometric cum am cerut] 1900-vesnic,mucenitara vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  11. Cincizecimea este in sf noastre guri eu parinti sot 1900-vesnic si etern sfintita cuvioasa vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  12. avem semne pe Cincizecimea guri de Americani eu parinti sot 1900-vesnic corect de nota 10 etern.

    RăspundețiȘtergere
  13. este cacat de Rd..la TRONUL lui Hristos Traire/Adevar 1900-vesnic croitoria mea vesnic in Tron etern.

    RăspundețiȘtergere
  14. sint iconita in icoana sf Regine Ana grecesti Cort sfintit la atoniti corect de nota 1- CCR geometric arian cum am cerut 1900-vesnic bine rau frumos fericire justitie vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  15. sint anexa in tronul lui Hristos in planul politic iscalit chitanta ai lor 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  16. este meseria mea parinti sot in Tronul lui Hristos chirilica/slavona corecta 1900-vesnic si etern.

    RăspundețiȘtergere
  17. sint pacatele lui R.M [cnp IDnp,cona M.R Copil],la Tronul lui Hristos 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  18. au popii sfintii romani aritmetica jucariile noastre pe tabla tot secretul extrase funciare cat pe cat sume unde[piatra sf Gheorghe] eu parinti sot bunici [3],strabunici 1900-vesnic comun fiecare etern.

    RăspundețiȘtergere
  19. avem dosarele carnetele elev livrete soldat legitimatii bonuri bisericesti,carte bisericeasca,registrele scoli serviciu masa casa la popi /stat/minister/guvern/MAPN[Tata Nutu],eu parinti sot bunici[3] strabunici stiim 1900-vesnic fiecare si comun vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  20. A.M Nist Mirel/Dui.E.A/Zgr.El.Cat/Zgr.L.Ca[le propun de exmatriculare pe veci si dat afara din Forul si Senatul Universitar ,nu renunt vesnic la acuzatii etern si vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  21. ne luam in comun fiecare foi de parcurs cec bancar aici stat/Schenghen, banii drept veto autonomie drepturi si obligatii prime cadouri bonuri valori de la Psihtr[UFO ],eu parinti bunici[3] strabunici sot,unchi sora 1900-vesnic.,gratuite cas mare si mic in trezoreria finante aici stat vesnic.[monitor 6 Front],vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  22. am luat in plus Ziprexa in pias act pe card sanatate toti sintem gr1,nerevizuibil invaliditate,neurologie diab simplu 2+5 sjv,retete permanente,caz grave drepturi insotitori,permanente,intregi sanatosi bani drepturi medicamente,avem carnete taloane de pensionari cec aici sat bancar Stat /Schenghen eu parinti bunici[3] sot sora unchi strabunici 1900-vesnic.[fiecare cu ce-l doare vesnic].

    RăspundețiȘtergere
  23. am luat stampile de pensii de 50 lei si bilete UE ,obiecte mici albe de Judecatorie eu parinti bunici[3] strabunici sot sora,1900-vesnic si uniforme manastiresti de cate 70 lei toti vesnic potcapuri si rase genti pantofi lenjerii vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  24. am luat eu parinti sot tot din MONITOR 6 Front comun si fiecare in Depozit Strainate aici Stat si Germania 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  25. am luat medicamentele drepturile banii obligatiile ustensile obiecte volum circuit mansa carbid si lemne de foc de la spital neb.Craiova si spital neb.din Germania integral depozite unde am zis eu parinti bunici[3] strabunici sora unchi sot gratuit 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  26. am citit manualele impartite a rodit vesnic pamantul am luat descriptia scrisoare bancara,am facut cate 5 ecografii[100 lei], la farmacia sat cu Trimitere genunchi bazin plamani cap coloana,le-am depus in arhiva rmfb, am luat paliative,toate drepturile invaliditate si handicap si mandate mostenite si insotitori integral,avem foaie de parcurs toti fiecare si comun la,,mana,, spa si restul,am luat cardul guvern integral tata cu mama si pachetele guvern tata cu sotul impartite, eu parinti bunici strabunici sora sot unchi 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  27. are harta mea politia sclep cu toata baza de date datata cu carbon istorie antebelica cu schema logica fapte vii evanghelii catolice iscalit chitante ale lor gratuit la JUDICIAR Greco-catolic vesnic si etern 1900-vesnic.au pânzele acolo 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  28. sintem rame foto steno,in Seminar sf Nicolaie[totul la Luc.Patrasc gratuit datat cu carbon antebelic],eu parinti sot bunici[3] strabunici 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  29. am luat rezervele baloti in depozit avem iscalituri anat eu parinti sot 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  30. am luat Vechimea seful Vis. drepturi obligatii integral eu parintii cca 7/12/15 ani la ITM 1900-vesnic impartit in 4 comun cu sotul la ITM 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  31. am luat si este litigiu pe Rol gratuit i-am luat tot in judecata la Parchet eu sora tata sora Auric,mama pe fratele ei sotul verisorul lui fara replica drept apel nu renuntam vesnic la acuzatii[registre popi vesnic].

    RăspundețiȘtergere
  32. Io,Cosasu Rad.am dat sfatul meu practic in biblioteca la copii[ruso-britanic] 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  33. si la maini ecografii toti 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  34. sint,,vanzarile noastre omenesti,,la Turci,,pe banii de furt,,1900-vesnic din Vatra vesnic,eu sot parinti bunici[3] strabunici,.

    RăspundețiȘtergere
  35. sint depesele noastre la popi morga sanepid popi si depesa seminar sf Grigore am luat cu cl de lm, la pl vinovatii inregistrati 1900-vesnic in Vatra vesnic.fara replica drept de apel si nu renunt vesnic la acuzatii vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  36. am luat casa din Tea peste pod punte cu trecere pietoni la Mand,eu sotul parintii 1900-vesnic.[motivul gerul vesnic].

    RăspundețiȘtergere
  37. avem in caldarusa pecetea sf Botez RASTIGNIREA sf VINERI pe chipuri crestete,maini miros vorbe accent psihologie culori desene eu parinti sot 1900-vesnic corect.

    RăspundețiȘtergere
  38. avem in inimi constiinte cugete suflete creiere dreptate Rastignirea sf Vineri corect comun si fiecare eu parinti sot 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  39. are grupa AB,si sinagoga grupe rh negativ semnul meu Mgd [grupa sa vada] 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  40. are AB grupa invatatura si faptele mele jucarii,chirilica slavona,sa-i bata la balamuc,inregistreaza o fapta 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  41. are lumea semnul meu Gina Pusa Aurica corect marturi cu mine inregistrat jur pe sf sarpe 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  42. are SCLEP parintii sotul,eu credinta mea in litera,,i,, si dl Cc, 1900-vesnic in gand corect vesnic.

    RăspundețiȘtergere
  43. sintem transparenti decizionali la Sistem eu parinti sot bunic strabunici 1900-vesnic.

    RăspundețiȘtergere

HTML