luni, 2 noiembrie 2009

Cele sapte Taine ale Biserici noastre-01.TAINA SFANTULUI BOTEZ

Biserica noastra dreptmaritoare are in componenta sa 7 mari Sfinte Taine acestea sunt:
1Taina Botezului
2Taina Mirungerii
3Taina Sfintei Impartasani
4Taina Spovedaniei
5Taina Hirotoniei sau a Preotiei
6Taina Nunti
7Taina Sfantului Maslu
Cine poate savarsi aceste tainele?
In conformitate cu principiului "sacerdotiului universal", prin care se afirma ca atat clerul cat si laicii sunt preoti, taina Botezului poate fi administrata si de un laic, in lipsa unui preot hirotonit.In zilele noastre, Euharistia este savarsita de preotii hirotoniti, dar se stie ca in cadrul crestinismului popular, care pe teritoriul Romaniei a durat cel putin pana in secolul XIV, daca nu si mai tarziu, laicii alegeau dintre ei insisi tot pe un laic, care devenea preot si savarsea Euharistia si celelalte indatoriri sacerdotale (vezi N. Iorga, Istoria Bisericii Romanesti).Celelalte taine insa, au fost introduse mult mai tarziu, de catre ierarhia bisericeasca.Abia in secolul XII, catolicismul a dogmatizat "Cele Sapte Taine", iar Ortodoxia a facut acelasi lucru ceva mai tarziu; in consecinta, toate celelalte taine se savarsesc numai de preotii hirotoniti.Ar fi incorect sa intelegem ca numai Botezul si Euharistia sunt taine bazate pe Sfanta Scriptura; celelalte taine sunt de asemenea intemeiate pe cuvintele Scripturii si in mod direct sau indirect, pe cuvintele Mantuitorului, dar ele n-au fost stabilite de Biserica decat putin cate putin, iar unele dintre ele (casatoria, hirotonia, maslul) nu se administreaza in mod obligatoriu tuturor membrilor Bisericii.Se poate spune ca ansamblul tainelor sfinteste viata omului si ii confera posibilitatea de a dobandi harul in plenitudine.Intrucat fiecare taina detine o putere proprie, vom descrie succint pe fiecare dintre ele.
01.TAINA SFANTULUI BOTEZ



Sfantul Botez este intaia dintre Tainele Sfintei Biserici; este usa prin care se intra in Sfanta Biserica. Si numai ajungand membri ai Bisericii lui Hristos ne putem invrednici si de primirea celorlalte Sfinte Taine.


Taina Sfantulul Botez a fost asezata de Mantuitorul Iisus Hristos prin cuvintele: “Mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh” (Matei XXVIII, 19). Acestea le-a grait dupa invierea Sa din morti.Dar Taina Sfantului Botez nu este numai usa prin care se intra in Sfanta Biserica a lui Hristos, ci si pentru castigarea imparatiei lui Dumnezeu, asa cum ne incredinteaza insusi Mantuitorul, zicand : “De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu.” (Ioan III, 5).

Si inaintemergatorul Mantuitorului Hristos, sfantul Ioan, a botezat la Iordam. Dar botezul lui nu era Taina, ci inchipuia doar curatirea de pacate prin credinta si pocainta; el era mai mult un indemn la pocainta, un semn vazut si pregatitor spre cele ce aveau sa vina, cum marturiseste chiar sfantul Ioan Botezatorul: “Eu unul va botez cu apa spre pocainta, dar Cel ce vine dupa mine este mai puternic decat mine; Lui nu sunt vrednic sa-I duc incaltamintea. Acesta va va boteza cu Duh Sfant si cu foc” (Matei III, 11). Mai tarziu, si sfantul apostol Pavel, intalnind in calea sa pe unii care primisera botezul lui Ioan, i-a intrebat: “Primit-ati voi Duhul Sfant cand ati crezut? lar ei au zis catre el: Dar nici n-am auzit, daca este Duh Sfant. Si el a zis : Deci in ce v-ati botezat ? Ei au zis: In botezul lui Ioan. Iar Pavel a zis: Ioan a botezat cu botezul pocaintei, spunand poporului sa creada in Cel ce avea sa vina dupa el, adica in Iisus Hristos. Si auzind ei, s-au botezat in numele Domnului Iisus” (Fapte XIX, 1?5), adica au primit Botezul crestin.



Sfantul Botez instituit de Mantuitorul Iisus Hristos nu este doar un semn pregatitor pentru cele ce ar fi sa vina, ci este o Sfanta Taina a Bisericii lui Hristos.Partea vazuta a Tainei Sfantului Botez consta din afundarea de trei ori in apa sfintita a celui ce se boteaza si in rostirea cuvintelor : “Boteaza-se robul lui Dumnezeu (N) In numele Tatalui, amin, si al Fiului, amin, si al Sfantului Duh, amin; acum si pururea si in vecii vecilor, amin”.

Sfanta noastra Biserica face Botezul prin afundare, nu prin turnare sau prin stropire, pentru ca chiar cuvantul botez are insemnarea de “a afunda”, “a cufunda”. Sub forma de turnare sau prin stropire se savarseste doar in imprejurari cu totul deosebite, cand, de pilda, cineva este greu bolnav sau cand nu se afla la indemana apa din destul.

Apa care se foloseste la Taina Sfantului Botez trebuie sa fie naturala, curata, cu nimic amestecata.

Efectele primirii Tainei Sfantului Botez sunt: iertarea pacatului stramosesc si a tuturor pacatelor savarsite inainte de Botez in situatia celor ce se boteaza mai tarziu; renasterea, sau nasterea la o viata noua duhovniceasca, viata de curatie si sfintenie; de asemenea, primirea in sanul Sfintei Biserici, adica numararea celui botezat intre fiii ei, putandu-se impartasi de toate celelalte Sfinte Taine si de bunurile sufletesti pe care Sfanta Biserica le daruieste membrilor ei (cum s-a mai aratat). De aici si denumirile date Tainei Sfantului Botez: “baie”, “izvor sfant”, “luminare”, “renastere”, “nastere din nou”, “sfintire”, “pecetea lui Hristos”, “baia vietii”-, “baia renasterii”i “baia pocaintei”.

Botezul sterge si vina si pedeapsa pentru pacate, dar el nu nimiceste si urmarile pacatului stramosesc, cum sunt: slabirea vointei si inclinarea spre rau, pofta inimii, suferintele, bolile si moartea.

Savarsitorii Tainei Sfantului Botez sunt episcopii si preotii, caci lor le-a incredintat Mantuitorul Iisus Hristos puterea de a savarsi Sfintele Taine. Numai in caz de nevoie poate boteza si diaconul, iar in cazuri cu totul deosebite poate face acest lucru si un simplu credincios, avand insa grija sa rosteasca cuvintele care arata ca lucrarea se face in numele Sfintei Treimi. In acest caz, daca cel botezat traieste, trebuie chemat preotul pentru citirea rugaciunilor din randuiala Botezului si administrarea Tainei Mirungerii si impartasaniei.

Daca sunt unii crestini din afara Bisericii Ortodoxe care spun ca nu trebuie sa botezam pe prunci, pentru ca ei nu au pacate si, mai ales, pentru ca nu pot sa marturiseasca credinta lor, noi ramanem la practica noastra, veche cat Biserica, de a boteza pe prunci, practica intemeiata si pe Sfanta Scriptura si pe Sfanta Traditie si pe ratiune. Aceasta, pentru ca Taina Sfantului Botez este absolut necesara pentru mantuire, de la care nu pot fi exclusi nici copiii. Primitorii Tainei Sfantului Botez sunt toti cei nebotezati, de orice varsta ar fi ei, toti fiind intinati de pacatul stramosesc (Fapte XVI, 14?15; XVI, 33; 1 Cor. I, 16, 14?15 ; XVI, 23). Necesitatea Botezului pentru toti este aratata de Mantuitorul prin cuvintele: “Adevarat zic, de nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu” (Ioan III, 5). Chiar din timpul sfintilor apostoli se savarsea botezul copiilor: Lidia si casa ei (Fapte XVI, 15); temnicerul si casa lui (Fapte XVI, 33) ; Crispus si casa lui (Fapte XVIII, 8); Stefanas si casa lui (1 Cor.I, 76).

Sfanta Taina a Botezului este savarsita de preoti, care au primit harul sfintitor al preotiei. Este socotita sarbatoare mare pentru orice familie de crestin ziua in care copiii nou-nascuti primesc Taina Sfantului Botez si intra prin ea in randul credinciosilor crestini. Potrivit randuielilor sale, Biserica noastra boteaza pe prunci, curand dupa nasterea lor. Asa a facut ea dela inceput.

Daca botezul ne curateste in primul rand de pacatul stramosesc, oare trebuie sa uitam ca si copiii se nasc cu acest pacat ? Stim ce spune psalmisitul: “Intru faradelegi m-am zamislit si in pacate m-a nascut maica mea” (Ps. L, 6). Stim ce spune si sfantul apostol Pavel : “De aceea, precum printr-un om a intrat pacatul in lume si prin pacat moartea, asa moartea a trecut la toti oamenii, prin acela in care toti au pacatuit” (Rom. V, 12). Acest lucru cunoscandu-l, ca toti ne nastem cu pacatul stramosesc, avem noi siguranta ca un prunc va trai pana la varsta cand poate sa cunoasca si sa marturiseasca credinta in Hristos, pentru ca atunci sa-l botezam? Putem noi sa riscam ca el sa moara nebotezat, sub osanda pacatului stramosesc?

Iar daca ne referim la vremurile stravechi, la Traditia Bisericii, vedem ca de atunci, din secolele I?II si III se practica botezul copiilor. Sfintii parinti arata in scrierile lor ca Biserica a primit de la apostoli obisnuinta de a administra botezul si pruncilor.

In ceea ce priveste faptul ca pruncii nu pot sa-si marturiseasca credinta crestina, Biserica are ca garant pe nasii care-i primesc la botez, care marturisesc pentru acestia credinta crestina rostind Crezul si care isi iau indatorirea ca finii lor sa fie crescuti de ei in credinta Bisericii.

De altfel, noi cunoastem tot din Sfintele Scripturi atatea cazuri cand pentru credinta cuiva Dumnezeu S-a indurat de cel pentru care acesta se ruga. Sa ne amintim ca Mantuitorul a vindecat pe sluga sutasului din Capernaum pentru credinta stapanului sau ; a vindecat pe fiica femeii canaanence pentru credinta mamei sale, si a inviat pe fiica lui Iair pentru credinta tatalui sau, si pe fiul vaduvei din Nain pentru credinta mamei sale. Si atunci sa nu credem noi ca botezul poate fi savarsit pruncilor pe temeiul credintei nasilor lor?

Ca sa faca marturisirea de credinta, nasului i se cere sa fie bun credincios, sa fie mai in varsta; de asemenea, sa fie de acelasi sex cu pruncul care se boteaza. Parintii pruncului nu pot fi nasi. Este bine ca pentru fiecare nou botezat sa fie numai un nas.

Nasul are indatorirea sa ingrijeasca de viata sufleteasca a finului sau, invatandu-l, la vremea cuvenita, adevarurile dreptei noastre credinte spre a face din el un bun credincios, madular sanatos al Sfintei Biserici. Dar si finul este dator cu ascultare si cu respect fata de nas, in aceeasi masura cum ii asculta pe parintii sai trupesti.Exista un Botez al muceniciei sau al sangelui (Matei X, 32 ; XVI, 25), cunoscut in cele dintai veacuri crestine, intelegand prin el moartea martirica, in persecutii, pentru Mantuitorul Iisus Hristos. Sfintii parinti il socotesc asemenea Botezului din apa si din Duh, umeori chiar mai de pret decat acesta (sfantul Grigorie Teologul).Mai cunoastem si Botezul dorintei care consta in dorinta arzatoare a cuiva de a ajunge membru al Sfintei Biserici, ducand o viata de pocainta si in virtute. Daca dintr-o pricina oarecare fara voia lui nu ajunge sa primeasca botezul prin apa si prin Duh, el e socotit botezat cu Botezul dorintei.

Taina Sfantului Botez nu se repeta. Caci “este un Domn, o credinta, un botez” (Efes. IV, 5)… “Marturisesc un botez spre iertarea pacatelor”, rosteste cel ce primeste Sfanta Taina a Botezului (Art. 10 din Simbolul Credintei). Intr-adevar, dupa cum cineva nu se naste trupeste decat o singura data, tot asemenea nasterea sufleteasca nu poate fi decat una singura. Numai daca a fost gasit un prunc si nu se stie sigur de a fost sau nu botezat, atunci acesta este botezat conditionat, daca n-a fost botezat. Deci nici aici nu se savarseste un al doilea botez.

LECTURA DIN SFINTII PARINTI

“Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati imbracat” (Gal. III, 27).? “Scufundandu-te in apa, unde-ti pierzi urma, inseamna ca ai ajuns sa te lipsesti de viata din aer. Iar a te lipsi de viata, e tot una cu a muri. Cand, peste cateva clipe, te-ai ridicat la fata apei, ajungand iar la lumina, inseamna ca te doresti fierbinte dupa alta viata, iar dupa ce ai dobandit-o traiesti numai din ea. Din aceasta pricina si cerem in slujba Botezului ajutorul Facatorului a toate, iar o nastere din nou e cu mult mai insemnata decat cea dintai. Acum si chipul lui Dumnezeu se intipareste mai bine in sufletul celui botezat decat odinioara, iar statura lui e facuta acuma si mai intocmai dupa modelul dumnezeiesc, caci de-acuma chiar modelul ni se arata cu trasaturi mai lamurite” (Nicolae Cabasila, Viata in Hristos).

11 comentarii:

  1. Doamne ajuta!
    Eu am fost ,,botezata" prin turnarea apei pe cap,pe cand aveam 13 ani;insa eram sanatoasa,iar bani se gaseau destui pentru a cumpara un butoi in care sa primesc Botezul Adevarat prin cele 3 afundari si 3 scoateri.Acum eu vreau sa ma botez cu adevarat,am 31 de ani,va rog sa-mi dati un sfat,nimeni nu prea ma indreptateste in ziua de azi,afara de ,,Pidalionul" (Sf.Ioan Iacob Hozevitul),Canonul 91 al Sf.Vasile cel Mare,si inca multe altele asemenea

    RăspundețiȘtergere
  2. Botezul Ortodox se face doar o data in viata;ca se face prin stropirea cu apa pe crestetul capului de catre preot sau episcop,este pacat dar, depinde si de posibilitati.Din punctul meu de vedere un botez daca vrei sa-l faci asa cum trebuie si nu ai conditii, acesta se poate face si intr-un rau curat,sau mare,ocean.Nu v-as da sfatul sa va botezati din nou, nici nu se prea poate, deoarece harul Duhului Sfant, a venit peste dumneavoastra chiar daca botezul a fost facut ,,gresit'' sa spunem.Da, ar trebui sa va consultati mai amanuntit si cu pr. duhovnic, dar un sfat mai bun sa incercati sa nu va mai ganditi la aceste lucruri ,,minore'' sa spunem care au fost facute poate, din greseala, si sa va ganditi ca Duhul Sfant l-ati primit la botez.Domnul sa va intareasca si sa va lumineze.Sa fiti un adevarat crestin ORTODOX si sa marturisiti in fata tuturor oamenilor Credinta cea adevarata,singura.ORTO-DOXIA=dreapta credinta.

    RăspundețiȘtergere
  3. marturisesc ortodox urmatorul adevar:Botezul Ortodox adevarat este cel prin intreita cufundare in apa,prin care se intruchipeaza moartea cea de trei zile si de trei nopti,Invierea si Inaltarea Domnului.
    Daca botezul nu se face asa,atunci este lipsit de tot darul si sfintenia,si lasarea pacatelor.Eu nu vreau sa raman in pacat deoarece si pentru mine S-a jertfit Mantuitorul.Acum nu-mi mai ramane decat sa primesc Adevaratul Botez Mantuitor!
    PORUNCILE LUI HRISTOS SI ALE APOSTOLILOR SI ALE SFINTILOR PARINTI NU SINT ,,MINORE",CI SINT CAPITALE SI DESAVARSITE,NU POT FI INCALCATE!

    RăspundețiȘtergere
  4. Doamne ajuta!Asta este se mai intampla ca in aceste vremuri pline de graba si iresponsabilitate, sa se incalce aceste porunci stricte.Foarte important este si daca, vi sa facut mirungerea, mirungerea este o taina, deci este putin mai importanta, decat scufundarea, nu spun acesta nu este, dar mirungerea si Sf.Impartasanie sunt primordiale. Scufundarea , poate nu sa facut si din vina parintilor trupesti, doarece multi in zile noastre , le este frica ,deoarece copilul se poate ineca. Revin si va spun , mergeti la duhovnicul fratiei voastre si discutati amanuntit cu dansul.Amin.

    RăspundețiȘtergere
  5. Dar de ce sa-l intreb pe duhovnicul meu?
    Doar scrie clar in sfintele canoane,si in talcuirile acestora,ca lipsa intreitei afundari este lipsa de credinta (apa era,butoaie se puteau procura,in agonie nu eram);iar cat priveste inecul,as accepta bucuroasa sa mor dupa intreita scufundare,desi nici prin cap nu mi-ar trece ca,de fapt,inecul e cauza mortii.
    Eu am aproape 10 ani de cand sufar de osteoporoza,si din cauza asta nu pot lucra pt. ca nu pot sta mult nici in picioare,nici pe scaun.
    Si tot in sf.canoane,la intrebarea ce sa faca noii catehumeni care din nestiinta au primit Sfanta Impartasanie inainte de botez - raspunsul este: ,,Sa se lumineze"

    RăspundețiȘtergere
  6. Da, m-am documentat si eu mai bine despre problema dumneavoastra si in concluzie, botezul este valid.Dar un mare Sf.Parinte a spus, ca pe acolo unde cu a ajuns apa de la botez, pe acolo indra diavolul.Un nou botez cu scufundarea intreita nu se poate face, dupa cum spune Sfantul Sinod si Canoanele noastre ale Bisericii Ortodoxe, dar se poate face numai cu binecuvantarea ierarhului, si numai in prezenta unui PreaSfintit Episcop.Amin.

    RăspundețiȘtergere
  7. Am sosit de la o manastire unde am fost lamurita ca botezul acesta este valid,pt. ca s-a folosit apa (putea fi si nisip ...),numirea de ,,se boteaza" si invocarea Sfintei Treimi,si pt.ca preotul era ortodox,adica sfintitor ;si pt.ca ceea ce a legat este legat si in Ceruri,iar nimenea nu are voie sa dezlege.Mi s-au facut lepadarile de Satana
    Ma iertati,sper ca nu am smintit pe nimeni cu comentariile de mai inainte
    Doamne ajuta!

    RăspundețiȘtergere
  8. Doamne ajuta! Ma bucur ca v-ati impacat cu o idee.Sa-i multumi-ti Lui Dumnezeu toata iata ca sunte-ti Ortodoxa, si sa nu uita-ti ca asa trebuie sa viti.

    RăspundețiȘtergere
  9. Ii voi multumi toata viata Lui Dumnezeu; astfel m-am hotarat sa ma calugaresc
    Doamne ajuta !

    RăspundețiȘtergere
  10. Ce frumos. Dumnezeu sa va ajute, sa trecei cu bine peste greutatile veti monahale.Sa nu credeti ca este mai usor, este din contra mai greu, in monahis se poate spune ca va luptati direct cu draci. Sa va intareasca Dumnezeu, sa-mi da-ti si un nume sa va pomenesc si eu.Si sper sa mai vb pe diferite teme.Spor in toate, si Hristos a inviat. Post Usor.

    RăspundețiȘtergere
  11. Adevarat a inviat!
    Ma numesc Ramona - Emanuela,pacatoasa.
    La manastire am anuntat deja ca vreau sa intru ca ucenica,si voi pleca de-acasa in cateva zile.
    Doamne ajuta!

    RăspundețiȘtergere

HTML